Vanlige feil å unngå i hockey-blogging – slik skaper du en troverdig blogg
Vanlige feil å unngå i hockey-blogging – slik skaper du en troverdig blogg
Jeg husker første gang jeg lanserte min egen hockey-blogg i 2018. Etter bare to måneder hadde jeg gjort så mange feil at jeg nesten ga opp hele greia. Statistikkene mine var elendig, kommentarene var få, og det var åpenbart at noe var galt med tilnærmingen min. Det var først da en erfaren blogger tok meg under sin vinge at jeg skjønte hvor mange fallgruver som lurte i vanlige feil å unngå i hockey-blogging.
Som skribent og tekstforfatter har jeg siden hjulpet mer enn 200 bloggere med å forbedre innholdet sitt, og jeg ser de samme feilene om og om igjen. Det frustrerende er at de fleste av disse feilene er helt unngåelige – hvis du bare vet hva du skal se etter på forhånd. Etter å ha jobbet med tekst i over ti år, kan jeg si at hockey-blogging skiller seg kraftig ut fra andre nisjeblogger når det kommer til spesifikke utfordringer.
I denne artikkelen skal jeg dele alt jeg har lært om de vanligste feilene som kan ødelegge troverdigheten og veksten til hockey-bloggen din. Vi snakker ikke bare om småting som skrivefeil (selv om de også teller), men om fundamentale misforståelser som kan stoppe bloggen din i sporet før den i det hele tatt har kommet skikkelig i gang. Når du er ferdig med å lese dette, vil du kunne unngå de verste fallgruvene og bygge en blogg som både engasjerer og vokser.
Mangel på tydelig nisje og målgruppe
Den største feilen jeg ser time etter time er at bloggere prøver å dekke alt som har med hockey å gjøre. Jeg gjorde akkurat den samme feilen selv – skrev om NHL, KHL, norsk hockey, utstyr, treningsetikk og alt mulig annet i samme slengen. Resultatet? Bloggen min hadde ingen klar identitet, og leserne visste ikke hva de kunne forvente når de kom tilbake.
For et par år siden hjalp jeg en blogger som hadde drevet på i fire år uten å få mer enn 500 månedlige lesere. Problemet var at han skrev om alt fra junior-hockey i Canada til ishockey-VM for kvinner til lokale treningskamper. Leserne hans var forvirret, og Google klarte ikke å plassere bloggen hans i noen spesifikk kategori. Når vi smalnet ned fokuset til kun NHL-analyser og fantasy hockey, eksploderte trafikken hans på seks måneder.
Det handler ikke om å være snever, men om å være tydelig. Dine lesere må vite hva de får når de besøker bloggen din. Skal du skrive om norsk hockey? Flott! Skal du fokusere på taktiske analyser? Perfekt! Men prøv ikke å være alt for alle. Det jeg har lært er at det er bedre å være den beste bloggen for 10 000 dedikerte NHL-fans enn å være en middelmådig kilde for alle som er interessert i hockey generelt.
Når du definerer nisjeen din, tenk på disse spørsmålene: Hvilket aspekt ved hockey brenner du mest for? Hvilken type hockey-innhold savner du selv på internett? Hvor mye kunnskap har du faktisk om det du vil skrive om? Det siste punktet er kritisk viktig – jeg har sett for mange bloggere som velger en nisje basert på hva de tror vil generere mest trafikk, ikke hva de faktisk kan bidra med av verdi.
Faktafeil og manglende kildehenvisninger
Ingenting ødelegger troverdigheten til en hockey-blogg raskere enn faktafeil. Jeg lærer dette på den harde måten da jeg skrev en analyse av en NHL-kamp hvor jeg hadde feil assists-statistikk for en nøkkelspiller. Kommentarfeltet eksploderte (på en dårlig måte), og flere lesere påpekte feilen innen få timer. Det var pinlig, men også lærerikt.
Hockey-fans er utrolig kunnskapsrike og detaljorienterte. De vet når Gretzky scoret sitt 50. mål den sesongen, de husker hvilken keeper som startet i den kontroversielle playoff-kampen, og de kommer definitivt til å legge merke til hvis du blander sammen statistikk eller får årstall galt. En feil kan være en ærlig glipp, men gjentatte faktafeil vil få leserne til å miste tillit til hele bloggen din.
Det jeg har lært er å alltid dobbeltsjekke alle tall, navn og datoer. Jeg har som regel minst tre kilder åpne når jeg skriver – NHL.com for offisielle statistikker, en pålitelig hockey-database som Elite Prospects, og ofte en tredje kilde for å verifisere kontroversielle påstander. Det tar litt ekstra tid, men det er verdt det for å opprettholde troverdigheten.
Kildehenvisninger er en annen ting mange hockey-bloggere glemmer eller ignorerer. Selv om du ikke skriver en akademisk oppgave, bør du alltid kreditere hvor du har informasjonen fra – spesielt hvis du siterer statistikk, intervjuer eller andre bloggeres analyser. Det viser profesjonalitet og lar leserne dine følge opp med egne undersøkelser hvis de vil.
Et tips jeg bruker selv er å lage en faktasjekk-rutine for hver artikkel. Før jeg publiserer, går jeg gjennom og markerer alle faktaene som kan verifiseres – navn, datoer, statistikk, sitater. Så bruker jeg 10-15 minutter på å dobbeltsjekke alt. Det har reddet meg fra mange potensielt pinlige situasjoner siden den første fadesen min.
Dårlig timing av publisering
Timing er alt i hockey-blogging, og det er noe jeg lærte gjennom hard erfaring. Første sesong min publiserte jeg ofte analyser av kamper to-tre dager etter at de var spilt. Engasjementet var elendig fordi folk hadde allerede gått videre til neste kamp eller andre nyheter. Hockey-innhold har en utrolig kort levetid – spesielt under intense perioder som playoff.
Jeg husker spesielt en situasjon hvor jeg hadde skrevet en fantastisk (hvis jeg skal si det selv) analyse av en Stanley Cup-finale kamp. Problemet var at jeg publiserte den tre dager etter kampen, samtidig som det var masse spekulasjoner om neste kamp. Artikkelen fikk knapt noen lesere fordi folk var allerede mentalt videre til neste kamp. Det var frustrerende, fordi jeg visste at analysen var god – den kom bare for sent.
Det jeg har lært er at hockey-blogging følger en ganske streng tidslinje. Breaking news må ut innen timer, ikke dager. Kampanalyser bør ideelt sett publiseres samme kveld eller senest dagen etter. Sesonganalyser og dybdeartikler har litt mer spillerom, men selv da er det viktig å være bevisst på hockey-kalenderen.
I dag planlegger jeg innholdet mitt rundt NHL-kalenderen og andre viktige hockey-hendelser. Jeg har en redaksjonell kalender hvor jeg noterer alle viktige kamper, deadline-datoer, draft-hendelser og andre relevante tidspunkter. Det hjelper meg å forberede innhold på forhånd og være klar til å publisere på rett tidspunkt.
Et annet aspekt av timing som mange glemmer er sesongvariasjoner. Under NHL-sesongen er det mye konkurranse om oppmerksomheten, men det er også flest lesere tilgjengelig. I sommerpausen kan det være lettere å få oppmerksomhet, men det er færre hockey-interesserte som er aktive online. Jeg har funnet at dybdeartikler og historiske analyser fungerer bedre om sommeren, mens aktuelle analyser og prediksjoner selvfølgelig fungerer best under sesongen.
Overfladisk analyse og mangel på originalitet
En av de største feilene jeg ser i hockey-blogging er artikler som ikke tilbyr noe nytt eller innsiktsfullt. Jeg snakker om de artiklene som bare gjenforteller hva som skjedde i kampen uten å analysere hvorfor det skjedde eller hva det betyr for fremtiden. For å være helt ærlig, jeg var skyldig i dette selv de første månedene – jeg skrev i hovedsak sammendrag av kamper som alle kunne ha sett selv.
Det var først da en leser kommenterte “Dette kan jeg få på NHL.com også – hva er poenget med bloggen din?” at det gikk opp for meg. Jeg måtte finne min unike stemme og tilnærming til hockey-analyse. Det betydde at jeg måtte gå dypere enn bare å rapportere fakta – jeg måtte tolke dem og tilby perspektiver som leserne ikke kunne få andre steder.
Idag bruker jeg det jeg kaller “tre-lags-analysen” når jeg skriver om hockey. Det første laget er hva som skjedde (faktaene), det andre laget er hvorfor det skjedde (analysen), og det tredje laget er hva det betyr for fremtiden (prediksjonen eller implikasjonen). De fleste bloggere stopper på lag en eller to, men det er det tredje laget som skiller god hockey-blogging fra middelmådig rapportering.
For eksempel, i stedet for å bare skrive “Ovechkin scoret to mål og Capitals vant 4-2”, går jeg dypere: “Ovechkins to mål kom begge på powerplay fra hans tradisjonelle plass på venstre sirkel, noe som viser at Capitals har funnet tilbake til en powerplay-strategi som fungerte så godt for dem i 2018. Dette kan være et vendepunkt for et lag som har slitt med mannsfordel hele sesongen, og hvis de kan opprettholde denne effektiviteten, blir de plutselig mye farligere i playoff-jaget.”
Originalitet handler også om å finne historier som andre ikke forteller. Jeg prøver alltid å se etter underrapporterte spillere, interessante statistiske trender, eller historiske paralleller som kan gi ny innsikt. Det krever mer research og ettertanke, men det er det som gjør at leserne kommer tilbake til bloggen din i stedet for å bare lese mainstream hockey-media.
Ignorering av lokale markeder og internasjonale perspektiver
En feil jeg ser spesielt ofte blant norske hockey-bloggere er at de fokuserer utelukkende på NHL og glemmer både norsk hockey og andre internasjonale ligaer. Jeg forstår fristelsen – NHL er den største og mest populære ligaen – men det betyr også at konkurransen om oppmerksomheten er brutal. Samtidig finnes det et underservert publikum som er interessert i andre aspekter ved hockey.
For et par år siden bestemte jeg meg for å skrive en serie artikler om norske spillere i utenlandske ligaer. Jeg var usikker på om det ville generere interesse, men det viste seg å være blant det mest populære innholdet jeg noen gang har produsert. Folk var tørstige på denne typen innhold fordi så få andre dekket det grundig.
Det samme gjelder andre internasjonale aspekter. KHL har mange interessante storylines som knapt blir dekket på norsk. Juniorhockey, kvinnehockey, college hockey – det finnes mange nisjer som er underrepresentert i norsk hockey-blogging. Å finne en balanse mellom mainstream appeal (NHL) og unike perspektiver (andre ligaer/aspekter) kan være nøkkelen til å skille seg ut.
Jeg har også lært viktigheten av å forstå den norske hockey-konteksten. Norske lesere har ofte et annet perspektiv på spillet enn amerikanske eller kanadiske fans. Vi har våre egne hockey-helter, vår egen historie med spillet, og våre egne interesser. Å ignorere dette og bare kopiere amerikanske hockey-bloggers tilnærming er en klassisk feil.
Nå prøver jeg å inkludere norske elementer i mesteparten av det jeg skriver, selv når jeg fokuserer på NHL. Det kan være å nevne hvordan en bestemt spillestil ligner på noe vi så i norsk hockey, eller å sammenligne en situasjon med noe som skjedde under VM eller OL. Det gir norske lesere et ekstra lag av relevans og tilknytning til innholdet.
Manglende konsistens i publiseringsfrekvens
Konsistens var mitt største problem de første årene som hockey-blogger. Jeg var super motivert i starten av sesongen og publiserte nesten daglig, men når november kom og entusiasmen dabbet av, kunne det gå uker mellom hver publisering. Det er en klassisk feil som ødelegger både søkemotorrangeringer og leserlojalitet.
Jeg husker at jeg fikk en kommentar fra en lojal leser som sa: “Jeg vet aldri når jeg skal komme tilbake til bloggen din fordi det aldri er noe nytt når jeg sjekker.” Det traff meg hardt fordi jeg skjønte at jeg hadde skuffet noen som faktisk brydde seg om innholdet mitt. Fra den dagen av bestemte jeg meg for å etablere en publiseringsplan jeg faktisk kunne holde.
Det jeg har lært er at det er bedre å publisere én artikkel i uken konsekvent gjennom hele sesongen enn å publisere fem artikler den ene uken og ingenting de neste tre ukene. Søkemotorene elsker forutsigbarhet, og leserne også. Folk liker å vite når de kan forvente nytt innhold fra deg.
Nå bruker jeg det jeg kaller “sesongplanlegging”. Før NHL-sesongen starter, lager jeg en grov plan for hele sesongen. Jeg identifiserer viktige datoer (sesongstart, All-Star break, trade deadline, playoff start), planlegger hvilke typer innhold som passer til hver periode, og setter realistiske mål for publiseringsfrekvens. Det gir meg en struktur å forholde meg til når motivasjonen svikter.
Et viktig tips er å lage innhold på forhånd når du har mye energi og motivasjon. I perioder hvor jeg er ekstra inspirert, skriver jeg gjerne flere artikler og setter dem på vent til senere. Det gir meg en buffer for de ukene hvor livet kommer i veien eller hvor jeg bare ikke har like mye energi til å skrive.
Planlegging av innholdskalender
En redaksjonell kalender har vært en game-changer for min blogging-konsistens. Jeg bruker en enkel Google Calendar hvor jeg planlegger innhold måneder i forveien. Det hjelper meg å se helhetsbildet og unngå å ende opp uten ideer når deadline nærmer seg.
Kalenderen min inkluderer ikke bare publiseringsdatoer, men også research-deadlines, skrivedeadlines, og redigeringsdeadlines. Det høres kanskje overdrevet formelt ut for en hobby-blog, men det har hjulpet meg enormt med å opprettholde kvalitet og konsistens samtidig.
Svak SEO-strategi og søkeordsoptimalisering
SEO var en helt fremmed verden for meg da jeg startet med hockey-blogging. Jeg skrev det jeg syntes var interessant uten å tenke på om noen faktisk søkte etter det innholdet på Google. Resultatet var at selv mine beste artikler fikk minimalt med organisk trafikk fordi jeg ikke optimaliserte for søkeord folk faktisk brukte.
Den store vendingen kom da jeg begynte å bruke søkeordsverktøy for å forstå hva hockey-fans faktisk søkte etter. Det viste seg at mens jeg skrev om “advanced analytics in hockey”, søkte folk faktisk etter “hockey-statistikk forklart” eller “hvordan lese hockey-statistikk”. Samme innhold, men helt forskjellige søkeord.
Det jeg har lært om vanlige feil å unngå i hockey-blogging når det kommer til SEO, er at du må tenke som din målgruppe, ikke som en hockey-ekspert. Vanlige fans bruker ikke bransjeterminologi i søkene sine – de bruker hverdagslige termer og spørsmål. For eksempel søker folk oftere på “beste hockey-utstyr for barn” enn på “junior hockey equipment specifications”.
En annen SEO-feil jeg ser ofte er at bloggere ignorerer long-tail søkeord. I stedet for å konkurrer på impossible søkeord som “NHL” eller “hockey”, er det mye smartere å fokusere på mer spesifikke fraser som “hvorfor bytter hockey-lag keeper” eller “beste NHL-spillere fra Norge”. Disse har mindre søkevolum, men de har også mindre konkurranse og høyere konverteringsrate.
Jeg bruker nå alltid tid på søkeordsforskning før jeg skriver nye artikler. Jeg ser på hva folk søker på, hvor mye konkurranse det er, og hvordan jeg kan lage innhold som svarer på de spørsmålene på en bedre måte enn det som allerede finnes. Det har økt den organiske trafikken min med over 300% det siste året.
Teknisk SEO for hockey-blogger
Teknisk SEO handler om mer enn bare søkeord – det handler om å gjøre nettsiden din rask, brukervennlig og lett for søkemotorer å forstå. Mange hockey-bloggere ignorerer dette aspektet, men det kan ha stor innvirkning på både brukeropplevelsen og søkemotorrangeringene dine.
Bildehastighet er spesielt viktig for hockey-blogger som ofte bruker mange bilder og videoer. Jeg har lært å komprimere alle bilder før opplasting og å bruke moderne bildeformater som WebP når det er mulig. Det har redusert lastetiden på bloggen min betydelig.
Dårlig bruk av sosiale medier og markedsføring
Sosiale medier var et område hvor jeg gjorde utrolig mange feil i starten. Jeg tenkte at det bare handlet om å publisere lenker til artiklene mine på Twitter og Facebook, og så skulle leserne automatisk komme strømmende. Realiteten var at få folk brydde seg om å klikke på lenkene mine fordi jeg ikke gav dem noen grunn til det.
Det som endret alt for meg var da jeg begynte å tenke på sosiale medier som en selvstendig plattform for innhold, ikke bare som et reklameverktøy for bloggen. I stedet for å bare poste “Ny artikkel om Capitals’ powerplay – les her”, begynte jeg å dele interessante hockey-fakta, starte diskusjoner om kontroversielle spillsituasjoner, og bygge relasjoner med andre hockey-entusiaster.
Twitter har vært spesielt verdifullt for å bygge en community rundt bloggen min. Hockey-fans på Twitter er engasjerte og kunnskapsrike, og de elsker å diskutere spillet. Ved å delta aktivt i hockey-Twitter-samtaler, ikke bare promotere eget innhold, har jeg bygget et nettverk av følgere som faktisk bryr seg om det jeg skriver.
En feil jeg ser mange gjøre er å spre seg for tynt på alle sosiale plattformer. Jeg prøvde det selv – Twitter, Facebook, Instagram, TikTok – og endte opp med å gjøre en middelmådig jobb på alle sammen. Nå fokuserer jeg på Twitter og Instagram, og gjør en skikkelig jobb på de to plattformene i stedet for en dårlig jobb på fem.
Instagram har vært overraskende effektivt for hockey-innhold, spesielt hvis du kan lage visuelt tiltalende posts med statistikk, quotes, eller historiske bilder. Hockey er et visuelt spill, og Instagram lar deg dele øyeblikk og innsikter på en måte som fungerer bra for sport-innhold.
Det viktigste jeg har lært om sosiale medier er at autentisitet trumfer alt annet. Folk kan se gjennom falsk entusiasme og ren selvpromotering. Vær genuint interessert i hockey, del dine ærlige meninger, og bygg ekte relasjoner med andre fans. Det tar tid, men det gir mye mer varige resultater enn shortcuts og growth hacking.
Ignorering av mobiloptimalisering
Her er en pinlig innrømmelse: jeg sjekket ikke hvordan bloggen min så ut på mobil på nesten et helt år etter lanseringen. Da jeg endelig gjorde det, var det en katastrofe. Teksten var for liten til å lese, bildene lastet ikke ordentlig, og navigasjonen fungerte ikke. Det forklarte hvorfor så mange besøkende forlot siden min så raskt.
Statistikkene mine viste at over 70% av leserne mine kom fra mobile enheter, men jeg hadde optimalisert hele opplevelsen for desktop. Det er en kritisk feil fordi Google nå bruker mobile-first indexing, som betyr at de vurderer mobilversjonen av nettsiden din som den primære versjonen for ranking-formål.
Mobiloptimalisering for hockey-blogger går utover bare responsivt design. Det handler også om å tenke på hvordan folk konsumerer hockey-innhold på mobil. Folk leser ofte hockey-nyheter på farten – i køen, på bussen, i pausene på jobb. De vil ha informasjon raskt og lett tilgjengelig.
Jeg har lært å skrive kortere avsnitt for bedre mobillesing, bruke flere mellomoverskrifter for å gjøre innholdet lettere å scanne, og sørge for at de viktigste punktene kommer tidlig i artikkelen. Lange blokktekster som ser fine ut på desktop blir uoverkommelige vegger på en mobilskjerm.
Et annet aspekt er bildestørrelser og lastetider. Hockey-blogger bruker ofte mange bilder – kampbilder, statistikkgrafer, spillerbilder. På mobil er det enda viktigere at disse lastes raskt og ser bra ut på små skjermer. Jeg har investert tid i å lære om bildeoptimalisering, og det har gjort stor forskjell for brukeropplevelsen.
Testing og måling av mobilopplevelse
Nå tester jeg alltid hvordan nytt innhold ser ut på mobil før jeg publiserer. Jeg bruker både Google’s Mobile-Friendly Test og tester manuelt på min egen telefon. Det er overraskende hvor ofte jeg oppdager problemer som ikke var synlige på desktop.
Google Analytics har også mobile-spesifikke metrics som kan hjelpe deg å forstå hvordan mobile besøkende oppfører seg på siden din. Hvis du ser høy bounce rate fra mobile enheter, er det ofte et tegn på mobiloptimaliseringsproblemer.
Manglende interaksjon med leserne
En av de største feilene jeg gjorde tidlig i blogging-karrieren min var å behandle bloggen som en enveiskommunikasjon. Jeg publiserte artikler og forventet at folk bare skulle lese dem uten å engasjere seg videre. Jeg svarte sjelden på kommentarer, ignorerte spørsmål på sosiale medier, og gjorde lite for å bygge et community rundt innholdet mitt.
Alt endret seg da jeg fikk en kommentar på en artikkel om norske NHL-spillere hvor leseren stilte et genuine spørsmål om Mats Zuccarello’s spillestil. I stedet for å bare ignorere det (som jeg hadde gjort før), svarte jeg med en utdypende forklaring. Det førte til en lengre diskusjon med flere lesere, og jeg innså hvor verdifull den interaksjonen var – både for meg og for leserne.
Leserne dine har ofte innsikter og perspektiver som du ikke har tenkt på. Ved å engasjere deg med dem, lærer du ikke bare mer om hockey, men du får også ideer til nytt innhold. Noen av mine mest populære artikler har kommet fra spørsmål eller diskusjoner som startet i kommentarfeltene.
Det jeg har lært er at kommentarseksjonen og sosiale medier-interaksjon ikke er bare “nice to have” – det er essensielt for å bygge en lojal leserbase. Folk vil føle at de har en forbindelse med deg som forfatter, ikke bare at de leser artikler fra en anonym kilde. Personligheten din og villigheten til å engasjere seg er det som skiller personlige blogger fra store media-outlets.
Interaksjon handler ikke bare om å svare på kommentarer heller. Det kan være å stille spørsmål til leserne i artiklene dine, å kjøre polls på sosiale medier, eller å be om feedback på ideer til fremtidige artikler. Jeg har funnet at hockey-fans elsker å dele sine meninger og kunnskap – du må bare gi dem muligheten til det.
En praktisk strategi jeg bruker nå er å avslutte de fleste artiklene mine med et spørsmål til leserne. Det kan være noe så enkelt som “Hva synes du om denne analysen?” eller mer spesifikt som “Hvilken spiller tror du vil ha mest innvirkning på playoff?” Det øker engasjementet betydelig og gir meg verdifull feedback.
Forsømmelse av grunnleggende skriveferdigheter
Det kan virke selvfølgelig, men dårlig skriving er en av de vanligste feilene i hockey-blogging. Jeg snakker ikke bare om åpenbare ting som stavefeil og grammatikkproblemer (selv om de også er viktige), men om grunnleggende strukturelle problemer som gjør tekstene vanskelige å lese og forstå.
Tidlig i blogging-karrieren min hadde jeg en tendens til å skrive enormt lange setninger med masse underordnede ledd og parenteser. Jeg trodde det gjorde meg virke smart og analytisk, men i realiteten gjorde det innholdet mitt utrolig tungt å lese. En leser kommenterte en gang at han måtte lese en setning tre ganger for å forstå poenget mitt, og det var et wake-up call.
Hockey er et komplisert spill med mye tactical nuance, men det betyr ikke at forklaringene dine må være kompliserte. Tvert imot – de beste hockey-analytikerne klarer å forklare komplekse konsepter på en enkel og tilgjengelig måte. Det krever at du virkelig forstår emnet og kan destillere det ned til kjernen.
En feil jeg ser ofte er at bloggere bruker for mye hockey-sjargong uten å forklare det. Termer som “cycling”, “forechecking systems”, eller “zone entries” er selvfølgelige for dedikerte fans, men kan være forvirrende for mer casual lesere. Selv om du skriver for en kjent målgruppe, er det alltid verdt å definere spesialiserte termer første gang du bruker dem.
Struktur er en annen utfordring. Hockey-kamper har naturlige narrative buer (oppbyggingen til kampen, nøkkeløyeblikk, oppløsningen), men mange blogger klarer ikke å strukturere analyser på en måte som følger denne flyten. I stedet hopper de fra punkt til punkt uten klar sammenheng eller progresjon.
Det jeg har lært er at god hockey-skriving følger mange av de samme prinsippene som god sportsreportasje generelt: fortell en historie, bruk konkrete eksempler, unngå abstrakte generaliseringer, og husk at leserne dine vil ha både informasjon og underholdning.
Redigering og korrekturlesing
Redigering er kanskje den mest forsømte delen av hockey-blogging-prosessen. Jeg er skyldig i dette selv – det er fristende å publisere så fort du er ferdig med første utkast, spesielt når du skriver om aktuelle hendelser. Men de gangene jeg tar meg tid til ordentlig redigering, er forskjellen i kvalitet åpenbar.
Jeg har utviklet en tre-trinns redigeringsprosess: først en strukturell gjennomgang hvor jeg ser på flyt og logikk, deretter en språklig gjennomgang hvor jeg ser på setningsstruktur og ordvalg, og til slutt en korrekturlesnig for stavefeil og faktafeil. Det tar ekstra tid, men resultatet er så mye bedre.
Mangel på unike perspektiver og personlighet
En av de største fallgruvene i hockey-blogging er å forsøke å kopiere stilen og tilnærmingen til etablerte hockey-medier. Jeg gjorde denne feilen selv – prøvde å skrive som om jeg var en reporter for The Athletic eller ESPN, i stedet for å utvikle min egen stemme og perspektiv.
Problemet med denne tilnærmingen er at du aldri vil kunne konkurrere med de store medieorganisasjonene på deres egne premisser. De har ressurser, tilgang og erfaring som du som individuell blogger ikke har. Men det du har som de ikke har, er din unike bakgrunn, dine personlige erfaringer, og din spesifikke måte å se hockey på.
Det som endret alt for meg var da jeg begynte å inkludere mine egne spilleopplevelser og lokale hockey-observasjoner i analysene mine. Som person som har spilt hockey på amatørnivå i Norge, har jeg perspektiver på spillet som skiller seg fra nordamerikanske sportswriters. Det var først da jeg begynte å dra veksler på denne bakgrunnen at innholdet mitt fant sin egen stemme.
Personlighet i blogging handler ikke om å gjøre alt om deg selv, men om å la din unike vinkel og bakgrunn farge måten du analyserer og presenterer hockey på. Det kan være dine spilleopplevelser, din bakgrunn som fan av et spesifikt lag, dine kulturelle perspektiver som nordmann, eller din profesjonelle bakgrunn fra andre områder.
Jeg har sett bloggere som hadde bakgrunn som økonomist bringe interessante finansielle perspektiver til diskusjoner om salary cap og player contracts. Andre med bakgrunn som idrettslærer har tilført verdifulle innsikter om treningsmetoder og spillerutvikling. Din bakgrunn, uansett hva den er, kan bidra til unike vinklinger som skiller innholdet ditt fra mengden.
Det viktigste jeg har lært er at lesere ikke bare vil ha informasjon – de vil ha informasjon filtrert gjennom et interessant perspektiv. De vil vite hva *du* tenker om situasjonen, ikke bare en gjenfortelling av fakta de kan få andre steder. Det krever mot å ha meninger og å stå for dem, selv om ikke alle er enige.
Tekniske feil og dårlig brukeropplevelse
Tekniske problemer kan raskt ødelegge selv det beste innholdet. Jeg lærte dette på den harde måten da bloggen min gikk ned midt under NHL playoff-finalen, akkurat da jeg hadde publisert det som jeg trodde var min beste analyse noen gang. Jeg mistet både lesere og momentum fordi folk ikke kunne få tilgang til innholdet når interessen var på sitt høyeste.
Siden da har jeg blitt mye mer bevisst på tekniske aspekter som hosting-kvalitet, backup-rutiner og nettside-sikkerhet. Det høres ikke særlig spennende ut sammenlignet med det kreative aspektet ved blogging, men det er fundamentalt for å kunne levere innholdet ditt til leserne på en pålitelig måte.
Lastetid er en annen kritisk faktor som mange bloggere undervurderer. Hockey-fans, som alle andre internettbrukere, har liten tålmodighet for treg nettsider. Hvis bloggen din bruker mer enn 3-4 sekunder på å laste, vil mange lesere forlate siden før de i det hele tatt har sett innholdet ditt.
En spesifikk utfordring for hockey-blogger er håndtering av bilder og videoer. Hockey-innhold er ofte visuelt – du vil inkludere action shots, statistikkgrafer, spillerbilder osv. Men store bildefiler kan drastisk redusere lastetiden. Jeg har måttet lære meg bildeoptimalisering og finne balansen mellom bildekvalitet og filstørrelse.
Navigasjon er en annen area hvor mange hockey-blogger feiler. Hvis leserne ikke kan finne frem til relatert innhold eller tidligere artikler de er interessert i, mister du muligheten for dypere engasjement. Jeg har investert tid i å lage tydelige kategorier, bruke tagger effektivt, og inkludere “relaterte artikler” seksjoner.
Et område som ofte overses er søkefunksjonalitet. Hockey-fans vil ofte søke etter spesifikke lag, spillere eller hendelser på bloggen din. Hvis søkefunksjonen din er dårlig eller ikke-eksisterende, går du glipp av mange muligheter for å engasjere leserne med eldre innhold som fortsatt er relevant.
| Teknisk område | Vanlig feil | Anbefalt løsning |
|---|---|---|
| Lastetid | Store bilder og videoer | Bildeoptimalisering, CDN-bruk |
| Mobilrespons | Ikke testet på mobil | Responsivt design, mobiltest |
| Sikkerhet | Manglende oppdateringer | Regelmessige sikkerhetsopdateringer |
| Backup | Ingen backup-rutine | Automatisk daily backup |
| SEO-teknikk | Manglende meta-beskrivelser | Optimaliserte meta-tags |
Manglende forståelse for målgruppens behov
Dette er kanskje den mest fundamentale feilen jeg ser i hockey-blogging: å skrive for seg selv i stedet for å skrive for leserne. Jeg var definitivt skyldig i dette tidlig – skrev om obscure statistiske analyser og deep-cut historiske referanser som interesserte meg, men som hadde begrenset appeal for en bredere leserbase.
Den store realiseringen kom da jeg begynte å se på Google Analytics og så hvilke artikler som faktisk ble lest og delt. Mine favorittartikler – de jeg trodde var mest intelligente og innsiktsfulle – fikk minimal trafikk. Mens enklere, mer direkte artikler om populære emner fikk titusenvis av visninger.
Det handler ikke om å “dumme ned” innholdet ditt, men om å forstå hva leserne dine faktisk vil vite. Hockey-fans er ikke en homogen gruppe – det finnes casual fans som vil ha grunnleggende forklaringer, hardcore analytikere som vil ha advanced statistics, og alt imellom. Du må bestemme deg for hvilken del av spekteret du vil fokusere på.
Jeg har lært å bruke flere kilder for å forstå målgruppens behov: kommentarseksjoner (både på min egen blogg og andre hockey-sider), diskusjoner på hockey-forums som r/hockey, spørsmål folk stiller på sosiale medier, og selvsagt søkeordsanalyse som viser hva folk faktisk søker etter.
En praktisk øvelse jeg gjør nå er å tenke gjennom “reader personas” før jeg skriver nye artikler. Jeg har identifisert tre hovedtyper lesere: “Casual Carl” som vil ha enkle forklaringer og underholdende innehold, “Analytical Anna” som vil ha dype statistiske innsikter, og “Norwegian Nils” som er spesielt interessert i norske spillere og internasjonale perspektiver. Når jeg skriver, tenker jeg på hvilken av disse jeg primært skriver for.
Det viktigste jeg har lært er at du kan skrive intelligente, innsiktsfulle artikler som samtidig er tilgjengelige for din målgruppe. Det krever bare at du tenker på hvordan du presenterer informasjonen, ikke nødvendigvis hvilken informasjon du presenterer. Komplekse konsepter kan forklares enkelt hvis du tar deg tid til det.
Ignorering av etiske retningslinjer og copyright
Dette er et område hvor mange hobby-bloggere gjør feil simpelthen fordi de ikke vet bedre. Jeg var selv skyldig i dette tidlig – brukte bilder fra Google Image Search uten å tenke på opphavsrett, siterte andre blogger uten proper kreditering, og hadde generelt en litt løs tilnærming til intellektuell eiendom.
Det gikk opp for meg hvor seriøst dette var da jeg fikk en copyright-notice for et bilde jeg hadde brukt i en artikkel om Stanley Cup playoff. Fotografen hadde oppdaget bruken og krevde at bildet ble fjernet og kompensasjon. Det var både pinlig og kostbart, og det lærte meg viktigheten av å ta copyright på alvor fra starten av.
Når det kommer til bilder, har jeg lært å stole på kilder som Creative Commons, Unsplash, eller å investere i stockphoto-abonnement. NHL og andre ligaer har også strict guidelines for bruk av deres bilder og videoer – det er ikke bare å ta hva du vil fra deres nettsider eller sosiale medier.
Et annet etisk område som er viktig i hockey-blogging er hvordan du håndterer spekulasjoner og rykter. Hockey-media er fulle av trade rumors, injury reports, og andre spekulasjoner. Som blogger må du være tydelig på hva som er bekreftet informasjon versus hva som er rykter eller din egen spekulasjon.
Jeg har også lært viktigheten av å kreditere kilder ordentlig. Hvis du bygger en analyse på someone else’s research eller statistical work, gi dem credit. Hockey-community er relativt liten, og folk legger merke til når arbeidet deres blir brukt uten anerkjennelse. På den andre siden setter folk pris på når de blir kreditert ordentlig.
Disclosure er en annen viktig etisk praksis. Hvis du mottar produkter for review, har personlige relasjoner med folk du skriver om, eller har andre potensielle interessekonflikter, bør det være tydelig for leserne. Transparens bygger tillit, og tillit er fundamental for å bygge en lojal leserbase.
FAQ om hockey-blogging feil
Hvor ofte bør jeg publisere innhold for å unngå konsistensproblemer?
Basert på min erfaring er det bedre å publisere konsekvent en gang i uken gjennom hele sesongen enn å publisere daglig i noen uker og så forsvinne i måneder. Hockey-sesongen er lang (oktober til juni), så planlegg for en publiseringsfrekvens du kan opprettholde. Jeg startet med én artikkel per uke, og økte gradvis til 2-3 artikler per uke etter hvert som jeg bygde rutiner og fik mer effektive arbeidsmetoder. Det viktigste er forutsigbarhet – leserne dine skal vite når de kan forvente nytt innhold.
Hvordan unngår jeg faktafeil når jeg skriver om komplekse hockey-statistikker?
Jeg har lært å alltid bruke minst to uavhengige kilder for verifisering av statistikk. NHL.com er den offisielle kilden for grunnleggende stats, men for advanced analytics bruker jeg gjerne Natural Stat Trick, Hockey Reference, eller Evolving Hockey som sekundære kilder. Før jeg publiserer, går jeg systematisk gjennom alle tall og sjekker dem mot kilder. Det tar ekstra tid, men én faktafeil kan skade troverdigheten din betydelig mer enn ti korrekte artikler kan bygge den opp. Jeg har også lært å være ydmyk – hvis du er usikker på noe, si det, eller la være å ta det med.
Skal jeg fokusere bare på NHL eller også dekke andre ligaer?
Det avhenger av målgruppen din og hva som skiller deg ut. NHL har mest interesse, men også mest konkurranse. Jeg har funnet suksess ved å fokusere primært på NHL, men inkludere regulære innslag om norske spillere i andre ligaer, SHL, KHL når det er relevant, og internasjonale turneringer. Dette gir meg et unikt norsk perspektiv som skiller seg fra amerikanske blogger. Start med det du er mest kunnskapsrik om, og utvid gradvis. Det er bedre å være ekspert på NHL enn mediocre på alle ligaer.
Hvordan bygger jeg en følgerbase på sosiale medier uten å bare spam lenker?
The key er å tenke på sosiale medier som conversation platforms, ikke broadcasting platforms. Jeg bruker 80/20-regelen: 80% av postingene mine er engasjement med andre (kommentere på interessante hockey-diskusjoner, dele andres innhold, stille spørsmål til følgerne), mens kun 20% er promotion av eget innhold. Når jeg promoterer egne artikler, prøver jeg å trekke ut den mest interessante statistikken eller observasjonen fra artikkelen og bruke det som starting point for diskusjon, ikke bare “les min nye artikkel”.
Er det verdt å investere i betalte verktøy for SEO og analytics?
Som hobby-blogger bør du begynne med gratis verktøy og oppgradere gradvis. Google Analytics og Google Search Console er gratis og gir deg det meste av det du trenger for å forstå performance og SEO. For søkeordsforskning har jeg brukt gratis versjoner av Ubersuggest og AnswerThePublic med god suksess. Når bloggen begynner å generere inntekter (gjennom ads, affiliates, eller andre midler), kan det være verdt å investere i verktøy som Ahrefs eller SEMrush, men ikke før du har lært å maksimere de gratis verktøyene først.
Hvordan håndterer jeg negativt feedback eller kritikk av analysene mine?
Hockey-fans er passionate og vil ikke alltid være enige med deg – det er faktisk et godt tegn fordi det betyr at du skriver noe som engasjerer folk nok til å reagere. Jeg har lært å skille mellom konstruktiv kritikk og ren trolling. Konstruktiv kritikk – selv om den er hard – kan gjøre deg til en bedre skribent hvis du lytter til det. Trolling ignorerer jeg bare. Det viktigste er å forbli profesjonell i responsene dine og aldri ta ting personlig. Noen av mine beste artikler har kommet fra å ta kritikk på alvor og grave dypere i emner hvor lesere utfordret perspektivet mitt.
Hvor viktig er det med profesjonelt design for en hockey-blogg?
Innhold er viktigere enn design, men design må ikke være så dårlig at det distraher fra innholdet. Du trenger ikke et fancy custom design fra starten – en clean, enkel WordPress-template kan fungere utmerket. Det viktigste er at siden laster raskt, ser bra ut på mobil, og har tydelig navigasjon. Jeg brukte en standard template det første året, og oppgraderte til custom design først når bloggen begynte å generere regulær trafikk. Fokuser ressursene dine på å skrive bedre innhold heller enn på advanced design features.
Hvordan balanserer jeg objektivitet med personlige meninger i hockey-analyser?
Dette er en av de mest utfordrende aspektene ved hockey-blogging. Leserne vil ha din unike stemme og perspektiv, men de vil også at analysene dine skal være fair og fact-basert. Jeg har lært å være transparent om mine biases – hvis jeg er fan av et spesifikt lag, nevner jeg det når jeg skriver om dem. Jeg støtter også meningene mine med konkrete eksempler og statistikk når det er mulig. Det handler om å være subjektiv på en informed måte, ikke bare emotional. Personlige meninger er verdifulle når de er bygget på solid kunnskap og erfaring.
Avsluttende tanker om å unngå blogging-feil
Etter mer enn seks år med hockey-blogging kan jeg si med sikkerhet at vanlige feil å unngå i hockey-blogging er mange og varierte, men de fleste er også fullstendig unngåelige hvis du er oppmerksom på dem fra starten av. Den viktigste lærdommen jeg har gjort meg er at feil ikke nødvendigvis er katastrofale – de kan være lærerike hvis du tar dem på alvor og lærer av dem.
Det som skiller suksessfulle hockey-bloggere fra de som gir opp etter noen måneder, er ikke at de aldri gjør feil, men at de lærer raskt fra feilene sine og tilpasser seg. Hockey-blogging-landskapet endrer seg konstant – nye sosiale medier-plattformer, endrede søkemotoralgoritmer, nye måter å analysere spillet på. Fleksibilitet og vilje til kontinuerlig læring er avgjørende.
Min største anbefaling til nye hockey-bloggere er å starte enkelt og fokusert. Ikke prøv å unngå alle feilene jeg har nevnt fra dag en – det vil lamme deg. Velg 3-4 av de viktigste områdene (som konsistens, faktanøyaktighet, og målgruppeforståelse), fokuser på dem først, og la resten komme gradvis. Perfeksjon er fienden til progress, som man sier.
Det mest givende ved hockey-blogging er ikke bare å dele din passion for spillet, men å være del av et engasjert community som deler den samme lidenskapen. Hver feil du unngår bringer deg nærmere til å bygge en blogg som ikke bare overlever, men som virkelig bidrar til hockey-samtalen. Og til slutt – det er det som betyr mest.
Lykke til med din hockey-blogging-reise! Hvis du vil lære mer om innholdsmarkedsføring og tekstskriving generelt, kan du sjekke ut ABM-utvikling.no for dybere innsikter og ressurser som kan hjelpe deg å ta skrivingen din til neste nivå.